Memling na scenie w Gdańsku. Duda-Gracz wystawia Sąd Ostateczny - premiera 3 października

Agata Duda-Gracz przenosi na Dużą Scenę Teatru Wybrzeże wizualny świat XV‑wiecznych mistrzów — w roli głównej obraz Hansa Memlinga i spektakl, który ma bawić i przypominać o lękach naszych czasów.
- Gdańsk ogląda malarskie widowisko na Dużej Scenie
- Zobacz pojedynek mistrzów i galerię postaci
- Spektakl dziś jak przesłanie o świecie i wojnie
Gdańsk ogląda malarskie widowisko na Dużej Scenie
Spektakl Agaty Duda-Gracz ma premierę 3 października na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże. Reżyserka, będąca jednocześnie historyczką sztuki, buduje przedstawienie jako serię odniesień do malarstwa flamandzkiego XV wieku — z wyraźnymi aluzjami do Hansa Memlinga, Jana van Eycka, Rogiera van der Weydena czy Dirka Boutsa. W inscenizacji pojawią się autentyczne postaci znane z obrazów Memlinga, w tym mecenasowie i postaci z rozbudowanymi kostiumami. Obraz Hansa Memlinga “Sąd Ostateczny”, który znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku i aktualnie przechodzi renowację, jest jednym z głównych punktów odniesienia dla koncepcji scenicznej.
Zobacz pojedynek mistrzów i galerię postaci
Na scenie spotkają się dwaj „rywale”: Hans Memling w wykonaniu Michała Jarosa oraz Hugon van der Goes grany przez Marcina Miodka. Reżyserka przedstawia van der Goesa jako postać na granicy obłędu, napędzaną nienawiścią do Memlinga; w tle przewijają się anioły, diabły i wielowymiarowe przedstawienia Chrystusa. Duda-Gracz początkowo planowała pisanie sztuki o Artemisi Gentileschi, jednak praca w Gdańsku skierowała autorkę ku inspiracji Memlingiem — decyzja, którą artystka oceniała jako trafną z uwagi na miejscowy kontekst i dostęp do lokalnych zbiorów.
Spektakl dziś jak przesłanie o świecie i wojnie
Autorka zestawia średniowieczne obrazy końca świata ze współczesnymi lękami — wojną, zarazami i napięciami społecznymi. W tekście nie brakuje momentów ponurych, ale wpleciony jest też humor, który nadaje przedstawieniu dystansu i świeżości. Po premierze 3 października spektakl będzie grany przez październik i listopad; to propozycja dla widzów szukających zarówno wizualnej uczty, jak i refleksji nad rolą sztuki w kryzysowych czasach.
Fotografie ze spektaklu udostępnia Teatr Wybrzeże.
na podstawie: UM Gdańsk.
Autor: krystian