Letnica - tempo 30 na głównych ulicach dzielnicy po zmianach organizacji ruchu

W Letnicy rozpoczynają się porządkowe zmiany w oznakowaniu dróg - prace ruszyły 24.11.2025. Między nowymi osiedlami pojawią się znaki wprowadzające strefę ograniczonej prędkości do 30 km/h, zastępując dotychczasowe tablice strefy zamieszkania. Decyzję podjęły Rada Dzielnicy Letnica i Miasto Gdańsk, które chcą uporządkować konflikty między drogami publicznymi a wewnętrznymi strefami wspólnot. Nowe oznakowanie ma też jednoznacznie określić pierwszeństwo na zjazdach z osiedli i na skrzyżowaniach.
- Jak zmieni się oznakowanie w Letnicy
- Ruch, bezpieczeństwo i porządek - czego można się spodziewać
Jak zmieni się oznakowanie w Letnicy
Na większości publicznych ulic znikną znaki D-40/D-41 informujące o strefie zamieszkania, a w ich miejsce zostaną ustawione tablice B-43/B-44 - to oznacza wprowadzenie strefy TEMPO 30 na wybranych odcinkach. W strefę włączono m.in. ulice: Starowiejska (od ul. Uczniowskiej do ul. Letnickiej), Letnicka, Bernarda Filarskiego, Sucha, Antoniego Michny, Sielska, Niecała, Rybitwy, Szklana Huta, Stalowa. Tereny wewnętrzne wspólnot mieszkaniowych pozostaną bez zmian w organizacji ruchu, co oznacza, że granica między drogą publiczną a prywatną będzie teraz wyraźniej widoczna w oznakowaniu.
Ruch, bezpieczeństwo i porządek - czego można się spodziewać
Zmiana wynika z intensywnej zabudowy mieszkaniowej i nowych układów dróg wewnętrznych, które sprawiły, że niektóre publiczne ciągi zaczęły pełnić rolę dróg rozprowadzających większe natężenie ruchu. Według decyzji Rady Dzielnicy Letnica i Miasta Gdańsk, nowe oznakowanie ma zredukować niejasności dotyczące pierwszeństwa i poprawić bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów. W praktyce kierowcy powinni przygotować się na niższe limity prędkości i ścisłe egzekwowanie zasad ruchu na objętych odcinkach.
Dla mieszkańców i osób korzystających z dzielnicy najważniejsze informacje praktyczne są proste - tam, gdzie pojawią się znaki B-43/B-44, maksymalna dopuszczalna prędkość to 30 km/h; zmieniają się też zasady poruszania się po skrzyżowaniach i zjazdach z osiedli. Ponieważ tereny prywatne wspólnot nie ulegają zmianie, należy zwracać uwagę na granice strefy przy wjeździe i wyjeździe z osiedli - różne oznakowanie może wpływać na pierwszeństwo i sposób parkowania.
Rada dzielnicy i miasto podkreślają, że celem jest uporządkowanie ruchu i zwiększenie bezpieczeństwa, ale także jasność dla kierowców - gdzie kończy się droga prywatna, a gdzie zaczyna odcinek publiczny objęty ograniczeniem. Dla mieszkańców oznacza to mniej wątpliwości przy wyjeździe z podwórek i klarowniejsze zasady na skrzyżowaniach.
Perspektywa mieszkańca i praktyczne korzyści - niższe prędkości zwykle przekładają się na spokojniejszy ruch, łatwiejsze warunki dla pieszych i rowerzystów oraz mniejsze ryzyko wypadków. Warto obserwować nowe oznakowanie, dostosować styl jazdy i zwracać uwagę na zmiany pierwszeństwa przy wjazdach na ulice wymienione powyżej. Jeśli w okolicy występują spory dotyczące miejsca postojowego czy stref wewnętrznych, administracje wspólnot mogą teraz jednoznaczniej odwoływać się do uporządkowanego oznakowania publicznego - w razie wątpliwości miejskie służby ruchu drogowego i rada dzielnicy pozostają wskazanymi punktami odniesienia.
na podstawie: GZDiZ.
Autor: krystian

